Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Transcendentální aspekty architektonického návrhu jako činitelé udržitelnosti
Volnohradský, Radan ; Peřinková, Martina (oponent) ; Loutocká, Vlasta (oponent) ; Uřídilová, Marcela (oponent) ; Urbášková, Hana (vedoucí práce)
Disertační práce se zabývá souborem procesů, zákonitostí a jevů přesahující běžné materiální vnímání světa a jejich vztahem k architektonickému návrhu. Objasňuje a redefinuje tak pojem udržitelnosti z pohledu vyšších univerzálních principů utvářejících naše prostředí. V úvodu nás seznamuje s širokou znalostní bází holistických systému zahrnující Feng-shui, posvátnou geometrii, geomancii či numerologii. Účelem je vytvořit základ pro další zkoumání i srozumitelnou formou objektivně interpretovat méně známou problematiku, aby dávala smysl jako celek. Na základě průnikových témat a informací zmíněných oblastí stanovujeme hypotézu o existenci jednotící matrice harmonických struktur v architektuře. Vodítko k její verifikaci skýtá vědecká analýza lidského vnímání, která nás postupně seznamuje se systémy soběpodobných kontextuálních referencí živých i neživých forem. Matematicky i geometricky je lze nejlépe přiblížit popisem fraktálů. V rámci výzkumu jsou vybrány konkrétní sídla a stavby, které podrobujeme analýze fraktality, symbolismu a skrytých nosných geometrií. Doplňujeme průzkum sledovaných jevů v pedagogické činnosti a případovou studii jejich aplikace na posouzení rozvoje sídla. Z výsledků práce abstrahujeme pět nedogmatických zásad pro architektonický návrh, které jsou podpořeny experimentálním ověřením na autorských stavbách. Zásady představují pilíře implozivní architektury, která v kontextu transcendentálních přesahů nabízí možnost, jak antropogenní prostředí více přiblížit přirozenému a harmonickému řádu univerza.
REVITALIZACE PŘEDPOLÍ KVĚTNÉ ZAHRADY V KROMĚŘÍŽI
Šerá, Jana ; Pokorný, Filip (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
Předmětem bakalářské práce je urbanistický a architektonický návrh a revitalizace části Květné zahrady (památka na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO). Cílem návrhu je vyřešení potřebného zázemí a pro návštěvníky Květné zahrady, které v současné době již nevyhovují.
Kořeny moravské urbanistické struktury
Mohelník, Ladislav ; Löw, Jiří (oponent) ; Prokeš, Oldřich (oponent) ; Hrabec, Josef (oponent) ; Koutný, Jan (vedoucí práce)
Studium architektonických a urbanistických konceptů i jejich aplikaci v praxi, s ohledem na jejich historický kontext, je předmětem dalšího zájmu. Jde přitom především o odvěkou snahu člověka dosáhnout harmonického stavu v uspořádání světa okolo sebe, promítající se bezděčně do jeho díla. Cestami směřujícími k dosažení harmonie se v širším rámci teorie architektury a urbanismu zabývá architektonická kompozice, hledající vyváženost ve vztahu mezi formou, strukturou a prostorem jedinečného díla. Dílo založené na takovýchto hodnotách má zcela specifickou a současně přirozenou schopnost vypovídat o společenských podmínkách, jež provázely jeho vznik. Není v lidských sílách uchopit problematiku urbanistické struktury Moravy v celé její složitosti. Práce se proto soustřeďuje na dva klíčové sídelní prvky moravské urbanistické struktury, s ústřední rolí. Obec Ostravice je dnes poměrně malým sídlem v Moravskoslezských Beskydech, ale relikty její starobylosti vypovídají o významné minulosti, kdy se například v její plužině uchovaly kompoziční vztahy středověkého Civitas Dei převrstvující dokonce ještě starší sídelní jádro velkomoravského Děvína a Vogastisburgu. Listinně doložené děje a události vzdálené minulosti jsou ověřitelné pro danou lokalitu jejich prostorovou interpretaci v souvislostech širšího okolí Beskyd. Zánik sídla známého v poslední fázi jako tzv. Bruneswerde, neboli Brněnský hrad je ve 13. stol. provázen přenosem tradice do nového Brna, i s některými aspekty kompozičního uspořádání hlavních městských dominant. V urbanistické struktuře Moravy představuje toto bývalé hlavní město země logické pokračování role jejího dávného ústředí. Civitas Dei - boží Jeruzalém v opisu Augustinovy knihy De Civitate Dei, není jen oslavou Boha a náboženskou fantazií. Je také jedním z důležitých klíčů k poznání historické architektury. Vyobrazení "neznámého" sídla z knihy "neznámého" původu je skutečným skvostem vypovídajícím i o zaniklých architektonických dílech, dodnes zobrazených také ve vlastnických vztazích katastrálních map. Brněnský hrad, pramenný zdroj vznešenosti a síly, chránil, jak vyplývá z vyobrazení, ve svých zdech i sv. Vojtěcha, sv. Prokopa, sv. Václava a sv. Ludmilu. Vzhledem k bezprostřednímu lennímu vztahu k městu jsou tito BOE_MIENSES, bojovníci_půlměsíce, zasvěcenci Panny Marie a řádu sv. Jana Jeruzalémského, vyobrazeni v panenském městě bez aury. Tři hlavní chrámy, tři kompoziční osy symbolizované trojvěžím, jsou v analogickém vztahu k Brněnskému trojúhelníku čtyř svatých, Svaté rodině brněnského kostela. Staleté mocenské ambice představitelů města Brna a jeho duchovních řádů jsou vepsány do urbanistické struktury v podobě kompozičních vztahů srozumitelných jen těm, kdo jsou do tajemství jeho harmonie zasvěceni. Geometrický řád Brna je určen řadou zásad a kompozičních vztahů mezi prvky proměňujícími se v čase. Renesance nejenže potvrdila kvalitu středověkého založení města, ale současně ji vysoce sofistikovaným způsobem rozvinula a umožnila i relativně bezkolizní rozvoj za jeho hradbami až do poloviny 20. století. Naše současnost bohužel tyto kvality zcela přehlíží. Studium okolností, jež vedly ke vzniku rozsáhlých a složitých kompozic a vztahů, dává logiku jejich existenci skrze identifikaci a poznání osudů jejich tvůrců, uživatelů i majitelů. V souvislosti s Ostravicí i Brnem se tímto postupem lze nově dobrat mimořádně zajímavých osobností, umožňujících vnímat i starší poznatky v jiném světle.
Geometrie reálného světa ve výuce matematiky
BÁRTOVÁ, Michaela
Na základě této diplomové práce získá čtenář pojetí o vztahu geometrie s reálným životem. Vybrané objekty jsou matematicky popsány a ilustrovány fotografiemi, které napomáhají k lepšímu pochopení geometrie. U různých příkladů jsou vytvořeny modely v programu GeoGebra. Cílem práce je vytvoření materiálu k pochopení a procvičení si geometrie, která se v praktických příkladech objevuje a jeho případná aplikace do výuky matematiky a geometrie.
Zlatý řez kolem nás
Černá, Michala ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o zlatém řezu. Jedná se o komentovanou rešerši, již představuje průřez současně dostupnou literaturou. Pojem zlatý řez je nejprve definován. Následně je uvedeno, v jakých formách se může zlatý řez vyskytovat (př. Fibonacciho posloupnost, zlatý obdélník a jiné geometrické útvary, které se zlatým řezem úzce souvisejí). Hlavní podstatou práce je pak seznámení čtenáře s tím, v jakých oblastech se můžeme se zlatým řezem setkat. Dvě největší oblasti jsou příroda a umění, které se dále člení na další odvětví. Míra náročnosti textu je přizpůsobena co nejširšímu záběru potencionálních čtenářů. Cílem práce je vytvořit ucelený soubor oblastí souvisejících se zlatým řezem. Přínosem práce je kritický a faktografický vhled do problematiky výskytu zlatého řezu, který je v zainteresované literatuře vzácný. Klíčová slova: Zlatý řez, číslo , Fibonacciho posloupnost
Zlatý řez
Moravcová, Vlasta ; Šarounová, Alena (vedoucí práce)
Název diplomové práce: Zlatý řez Autor: Bc. Vlasta Chmelíková Abstrakt: Tento text vznikl především jako vzdělávací materiál pro učitele matematiky a deskriptivní geometrie na středních školách, ale je vhodný i pro studenty středních a vy- sokých škol a další zájemce o problematiku zlatého řezu. Práce obsahuje výpočet a vlast- nosti zlatého čísla, různé druhy konstrukcí zlatého řezu, jeho výskyt a užití v planimetrii a stereometrii, historický vývoj zlatého řezu a jeho souvislost s uměním, architekturou, přírodou, psychologií aj. Dále jsou připojeny ukázky úloh ze starších učebnic a návrhy pracovních listů pro zpestření hodin matematiky.
Historické početní postupy a jejich aplikace ve výuce
DIVÍŠKOVÁ, Michaela
Ve své diplomové práci se zabývám historickými početními postupy a jejich aplikací ve výuce. V celkem osmi kapitolách popisuji početní techniky z historie, jako jsou magické čtverce, zajímavé počtářské algoritmy, netradiční kritéria dělitelnosti, starověké početní postupy, zlatý řez, figurální čísla a grafické papíry. V závěrečné kapitole se věnuji využití historických početních postupů ve výuce. Tato kapitola obsahuje osm pracovních listů a návrhů aktivit s metodickým komentářem.
Zlatý řez
Novotná, Gabriela ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Zlatý řez Gabriela Novotná Abstrakt První kapitoly této bakalářské práce se zabývají nejen historií, ale i současností zlatého řezu - kdy se objevují první zmínky, dále popisují počátky jeho intuitivního a později i vědomého používání, stanovení názvu, označení a termínů; a jeho využití v současnosti. Práce se dotýká také života několika osobností, především Eukleida, Platóna, Leonarda Fibbonacciho a Leonarda da Vinciho. Dále se práce věnuje teoretické části - vyjádření zlatého poměru a zlatého čísla, geometrickým konstrukcím podle různého výchozího zadání; zkoumá a rozebírá zlaté útvary a útvary z nich vycházející a uvádí souvislosti mezi zlatým řezem a Fibonacciho čísly. Další podkapitoly se věnují útvarům v prostoru ve spojení se zlatým řezem. Praktická část obsahuje můj vlastní výzkum. Zkoumá takzvanou "magickou stránku" zlatého řezu, tedy jestli jsou útvary konstruované v tomto poměru opravdu nejlahodnější pro lidské oko, a tudíž se i nejvíc líbí. Závěrem práce uvádím několik vzorových úloh pro studenty druhého stupně základních škol, a středních škol.
Zlatý řez kolem nás
Černá, Michala ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o zlatém řezu. Jedná se o komentovanou rešerši, již představuje průřez současně dostupnou literaturou. Pojem zlatý řez je nejprve definován. Následně je uvedeno, v jakých formách se může zlatý řez vyskytovat (př. Fibonacciho posloupnost, zlatý obdélník a jiné geometrické útvary, které se zlatým řezem úzce souvisejí). Hlavní podstatou práce je pak seznámení čtenáře s tím, v jakých oblastech se můžeme se zlatým řezem setkat. Dvě největší oblasti jsou příroda a umění, které se dále člení na další odvětví. Míra náročnosti textu je přizpůsobena co nejširšímu záběru potencionálních čtenářů. Cílem práce je vytvořit ucelený soubor oblastí souvisejících se zlatým řezem. Přínosem práce je kritický a faktografický vhled do problematiky výskytu zlatého řezu, který je v zainteresované literatuře vzácný. Klíčová slova: Zlatý řez, číslo , Fibonacciho posloupnost
Vnímání krásy - biologické vs. kulturní determinanty
Obdržálková, Zita ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou biologických a kulturních determinant ovlivňujících vnímání krásy. Snaží se zjistit, zda vnímání krásy u lidí má společný biologický základ nebo zda je vnímání krásy čistě sociokulturním konstruktem - produktem dané kultury. Z pohledu biologických determinant se zajímá o biologické procesy, které vnímání krásy významně ovlivňují. V této souvislosti se jedná především o pravděpodobně vrozené, evolucí vytvořené adaptace vnímání krásy, účinky kognitivních systémů mozku, ale také neuronální koreláty, které v mozku zpracovávají vjemy krásných objektů. Z oblasti kulturní determinant jsou představeny studie zdůrazňující kulturní odlišnosti ve vnímání krásy v průběhu vývoje jednotlivých kultur a rovněž napříč kulturami. Dále je předmětem zájmu této práce také estetické pojetí subjektivní a objektivní krásy a s tím spojená koncepce krásy založené na matematických vztazích. V této souvislosti je představena problematika možnosti sestrojení univerzálně krásných objektů založených na předem daných matematických vztazích, a rovněž možnost exaktního měření krásy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.